Wednesday, July 10, 2019

PERBEZAAN ANTARA KAMERA CCTV DENGAN IP KAMERA | CCTV MALAYSIA | CCTV SELANGOR | CCTV KUALA LUMPUR CCTV AMPANG


Haiii....sis datang lagiii...sekarang sis akan berbincang mengenai tajuk perbezaan kamera CCTV dengan IP kamera...

Sekarang ini dipasaran banyak dijual product CCTV budget  dan IP Camera, mungkin masih ramai yang belum tahu apa perbezaannya antara dua jenis kamera tersebut dan kegunaannya. Jika anda ingin membeli antara kamera CCTV budget  dan IP kamera, yang mana menjadi pujaan hati anda?

Sekarang mari kita tengok perbezaan kamera CCTV budget dan IP kamera. Sistem CCTV budget sudah dikenali lama sejak tahun 1942 lagi. Dahulunya, penggunaan CCTV budget sangat jarang didapati kerana harganya yang mahal dan hanya segelintir individu sahaja yang mampu membelinya. Sangat berbeza dengan sekarang, yang mana ramai orang diluar sana yang mampu untuk membeli dan oleh didapati dipasaran dengan harga yang mampu milik.

CCTV singkatan dari Close Circuit Television, iaitu sebuah sistem yg terdiri dari kamera pengawasan yang disambungkan dengan alat perakam yang berfungsi untuk mengawasi sesuatu kawasan atau ruangan pada lokasi yang tertentu. Jadi, kamera CCTV budget merupakan sebahagian daripada sistem CCTV Malaysia .

IP Camera atau ada dikenali sebagai Network Camera merupakan kamera yang digunakan dalam jaringan yang berasaskan TCP/IP (Internet Protocol).



Hmmm..masih belum jelas ya apa perbezaannya........ok sis akan listkan perbezaan antara dua jenis kamera ini secara umumnya.

1)IP Camera memiliki IP address secara embedded sehingga dapat berfungsi sebagai sebuah komputer dalam sebuah jaringan LAN, tetapi Camera CCTV tidak boleh berfungsi sedemikian.

2)Camera CCTV untuk sambungan  dengan menggunakan kabel Coaxial, tetapi untuk IP Camera menggunakan penyambungan kabel yang menggunakan kabel UTP atau STP sahaja.

3)Camera CCTV dikenali sebagai kamera analog, tetapi IP Camera dikenali dengan istilah kamera digital.

4)Untuk alat perakam, Camera CCTV menggunakan alat perakam DVR (Digital Video Recording),  dan untuk IP Camera dengan menggunakan alat perakam NVR (Network Video Recording) untuk IP Camera alat perakam boleh digunakan dengan PC biasa, iaitu dengan cara meng install software untuk recordingsahaja.

5)Secara teknologi, tentunya IP Camera lebih canggih berbanding Camera CCTV biasa, dan harganya juga jauh lebih mahal berbanding dengan kamera CCTV biasa. 

Senarai di atas merupakan perbezaan antara kamera CCTV dan IP kamera, Jadi semua dah faham perbezaan yang sis maksudkan di atas? sekarang berbalik kepada tujuan asal atau keperluan anda sama ada ingin membeli kamera CCTV ataupun IP kamera dan hendaklah bersesuaian dengan bdget yang anda inginkan....

Terdapat banyak lagi perbezaan antara Camera CCTV dan IP Camera, mudah-mudahan penjelasan singkat sis diatas sedikit sebanyak dapat memberikan pencerahan kepada anda semua....:)


" Your Satisfaction is Our Priority "


Untuk anda yang ingin mendapatkan perkhidmatan CCTV MURAH DAN BUDGET dari PRO HERO CCTV. Anda boleh menghubungi seperti yang di bawah:-

0⃣1⃣0⃣2⃣6⃣3⃣0⃣0⃣5⃣0⃣




3 comments:

KENALI JENIS-JENIS CCTV YANG BOLEH ANDA PILIH | CCTV MURAH AMPANG | CCTV BAJET DI KUALA LUMPUR DAN SELANGOR

Artikel ini membincangkan jenis-jenis CCTV yang terdapat dipasaran anda.  Sebelum membeli kita mesti mengenali jenis CCTV supaya ketika pr...