Thursday, September 5, 2019

TIPS MENGATASI GANGGUAN KAMERA CCTV | CCTV AMPANG | CCTV BUDGET | CCTV MURAH | CCTV | CCTV MALAYSIA |

INILAH GANGGUAN YANG SERING TERJADI PADA KAMERA CCTV

TIPS MENGATASI GANGGUAN KAMERA CCTV

Pro Hero Cctv Ampang nak kongsi Tips Mengatasi Gangguan Camera CCTV Budget – Masalah yang sering kali terjadi pada kamera Cctv Ampang dan vendor itu ketika melihat hasil dari gambar kamera di skrin yang tidak sesuai. Contohnya hasil dari tangkapan kamera itu silau, goyang, blur dan bergaris inilah yang menjadi masalah CCTV. Kerana sukar mengatasi masalah yang terjadi kerana kamera CCTV Ampang yang dipakai cara (trial and error). Penerapan ini bukan tanpa alasan, Kita hanya melihat gejala yang tampak dari hasil rakaman CCTV Ampang tanpa boleh mengubah sebelumnya.Jenis masalah dari gangguan ini dibuat untuk membantu pakar dan vendor boleh menyelesaikan masalah gangguan kamera CCTV.

GANGGUAN KAMERA CCTV



1. GAMBAR SILAU

Hasil warna CCTV yang silau memang sering muncul saat posisi kamera melihat benda yang boleh memantulkan cahaya.Contohnya sinar matahari ataupun sinar dari lampu yang jatuh diatas lantai maupun didinding tembok yang berwarna putih.Adapun di paving block halaman rumah, atap kereta dan adanya ruangan lampu TL yang merata contoh studio foto, factory outlet, ruang QC dan sebagainya.Keadaan inilah yang membuat kamera dengan F Stop rendah maka cenderung gagal dalam menepis cahaya yang kuat.


2. GAMBAR PUDAR

Biasanya hasil kamera CCTV yang pudar itu didatangani dengan warna yang lemah dari tepi objek yang ditangkap. Penyebab utamanya biasanya itu kabel yang kualiti buruk serta power supplynya lemah. Ataupun boleh dari sambungan connector yang kurang baik.


3. GAMBAR BERGELOMBANG

Hasil yang ditangkap goyang atau bergelombang ini umumnya disebabkan oleh infraksi dari frekuensi yang rendah.Contohnya jika frekuensi elektrik 220V/50Hz dari PLN/genset. Atau boleh juga kerana factor gound loop yang sering terjadi pada install kabel coaxial yang panjang.


4. GAMBAR BERGARIS

Hasil CCTV bergaris ini disebabkan oleh gangguan frekuensi yang tinggi.Seperti lokasi yang berdekatan dengan pemancar siaran radio, radio dan citizen band.Masing-masing gangguan ini mempunyai ciri khas.Jika gangguannya terus menerus maka dipastikan gangguan itu dari pemancar siaran radio.Namun, jika sekali saja maka gangguan itu boleh dari radio amatir ataupun citizen band.

5. GAMBAR METEORIT

Gambar meteorit itu biasanya gejala miring seperti meteor atapun komet yang menghiasi skrin monitor.Penyebabnya boleh dari induksi dari motor-motor elektrik seperti generator, bor, dynamo mesin.


Semoga tips sederhana ini boleh menjadi rujukan buat anda yang hendak membeli pakej kamera cctv.

Untuk anda yang ingin mendapatkan perkhidmatan dari PRO HERO CCTV. Anda boleh menghubungi seperti yang di bawah:-

0⃣1⃣0⃣2⃣6⃣3⃣0⃣0⃣5⃣0⃣


No comments:

Post a Comment

KENALI JENIS-JENIS CCTV YANG BOLEH ANDA PILIH | CCTV MURAH AMPANG | CCTV BAJET DI KUALA LUMPUR DAN SELANGOR

Artikel ini membincangkan jenis-jenis CCTV yang terdapat dipasaran anda.  Sebelum membeli kita mesti mengenali jenis CCTV supaya ketika pr...