Tuesday, March 26, 2019

TIPS MENJAGA CCTV | PRO HERO CCTV MALAYSIA | PEMASANGAN CCTV MALAYSIA | PEMASANGAN CCTV SELANGOR | PEMASANGAN CCTV KUALA LUMPUR


Mempunyai kamera litar tertutup (CCTV) adalah satu perkara yang bagus bagi mengelak daripada berlakunya risiko jenayah, dan ia juga akan memudahkan pihak berkuasa untuk menemukan bukti daripada rakaman CCTV. Namun jika CCTV tersebut tidak dijaga dengan baik ia akan menyebabkan CCTV tersebut tidak akan dapat berfungsi dengan sempurna.

Maka dari itu anda harus tahu bagaimana cara hendak menjaga CCTV tersebut agar boleh digunakan dalam jangka masa yang panjang. Berikut adalah tips untuk menjaga CCTV:

1.      Semak ketepatan CCTV
Jangan sesekali lupa untuk selalu membuat penyemakan terhadap ketepatan CCTV. Dari ketepatan masa, telemetry control, the accuracy of the indicator dan cek keadaan DVR untuk mengetahui rosak atau tidak.

semak ketepatan CCTV


2.      Back up hasil rakaman CCTV
Jika kapasiti CCTV anda sudah penuh, sebaiknya back up hasil rakaman CCTV tersebut, kemudian susun dengan teratur mengikut keperluan yang anda inginkan dan padam yang anda rasa tidak diperlukan lagi.

cara back up hasil rakaman CCTV


3.      Selalu semak tetapan CCTV
Tetapan mode rakaman CCTV harus di atur secara optimum dari masa jangka waktu penyimpanan hasil rakaman, kualiti hasil rakaman dan tetapan.

semak tetapan CCTV


4.      Menjaga kebersihan CCTV
Dimulai dari lensa kamera, housing unit, DVR, monitor dan segala hal yang berkaitan dengan CCTV jangan dibiarkan dalam keadaan kotor seperti berdebu. Jika CCTV dipenuhi oleh debu atau kotoran ia akan menyebabkan system CCTV menjadi tidak menarik seperti gambar terhadap rakaman CCTV kelihatan suram.

membersihkan kamera CCTV


5.      Update firmware terbaru
Untuk mengupdate firmware yang terkini anda boleh mengunjungi laman web CCTV. Dengan firmware yang terbaru ia akan membantu kerja DVR. Sebelum mengupdate firmware sila pastikan bahawa firmware tersebut sesusai dengan DVR anda.

cara update firmware 



2 comments:

KENALI JENIS-JENIS CCTV YANG BOLEH ANDA PILIH | CCTV MURAH AMPANG | CCTV BAJET DI KUALA LUMPUR DAN SELANGOR

Artikel ini membincangkan jenis-jenis CCTV yang terdapat dipasaran anda.  Sebelum membeli kita mesti mengenali jenis CCTV supaya ketika pr...